štvrtok, 18 júla, 2024
DomovAktuálneAlternatívne stravovanie? Čo to je?

Alternatívne stravovanie? Čo to je?

Viete, čo sa pod pojmom alternatívne stravovanie skrýva? Je to spôsob stravy, pri ktorom vynechávate niektoré bežné typy potravín. Patria medzi nich najčastejšie potraviny živočíšneho pôvodu.

Mnoho ľudí si vyberá alternatívne stravovanie z niekoľkých dôvodov. Medzi najčastejšie dôvody patrí život v súlade s prírodou a vyjadrenie nesúhlasu so zabíjaním zvierat. Či už kvôli módnemu priemyslu alebo kozmetike testovanej na zvieratách. Ďalším impulzom môže byť zníženie váhy a zdravý životný štýl. Ďalej rôzne ochorenia, alebo dokonca aj tlak spoločnosti.

Alternatívna strava si vyžaduje opatrnosť

Ako sa hovorí, všetkého veľa škodí. Vynechaním niektorých živočíšnych produktov nedostanete do tela potrebné vitamíny, ktoré musíte dopĺňať inou formou.

Najväčším nebezpečenstvom je v tomto prípade nevedomosť a nepravdivé informácie. Tie zdieľajú ľudia, ktorí nie sú odborníci na výživu.
Čítajte tiež: Stredomorská strava podporuje imunitu

Rada! Vždy čerpajte informácie z overených zdrojov. 

Aké alternatívne výživové smery stoja za zmienku? 

Nízkosacharidové stravovanie – sem radíme keto diétu, low carb diétu, LCHF, whole 30 a GASP diétu.

Rastlinná strava – vegánstvo a vegetariánstvo.

Prerušované hladovanie – inak povedané pôsty. Striedanie fáz jedenia a hladovania.

Raw strava – pri tomto druhu stravovania konzumujete tepelne upravené potraviny.

IIFYM – skratka z anglického „if it fits your macros“. Sledujete vopred stanovený denný príjem kalórií a živín.

Delená strava – rozdelenie stravy do 3 skupín, ktoré by sa medzi sebou nemali kombinovať (bielkovinová, sacharidová a neutrálna skupina).

Výživa podľa hodnoty pH – jete stravu bohatú na zásadité potraviny, ale chudobnú na kyseliny.

Strava 80/20 – to znamená, že 80 % energetického príjmu sa skladá z nutrične bohatých potravín a zvyšných 20 % môžete využiť na sladkosti, alebo napríklad na malú dávku alkoholu.

Jedlo v prášku – skvelá a rýchla náhrada jedla. Ide napríklad o KetoMixDailyMix.

Tip! Vyskúšajte ochutnávkový týždenný balíček KetoMix. 

Každá diéta prináša aj riziko

Výhod, ktoré tento štýl stravovania má, je hneď niekoľko. Budete jesť viac ovocia, zeleniny, strukovín, orechov a celozrnných obilnín. Je pravdepodobné, že prídete na chuť potravinám, po ktorých by ste predtým ani nesiahli.

Zaistíte si väčší príjem vlákniny a zároveň obmedzíte príjem nasýtených tukov. Každá diéta prináša aj nejaké to riziko. To môže byť napríklad málo informácií o danom druhu stravovania, prípadne zlá skladba stravy.

Aké potraviny možno vymeniť za zdravé? Alternatívne stravovanie

Ak radi pečiete, môžete nahradiť cukor, múku alebo aj mliečne výrobky.

Cukor

Neviete si predstaviť nesladený čaj alebo kávu? Máme pre vás dobrú správu. Skvelé sladidlo, ktoré dokáže nahradiť cukor je rozhodne čakankový sirup. Môžete si ním dochutiť svoj obľúbený ranný nápoj alebo ho využiť na pečenie.

Vhodným sladidlom aj pre vegánov je trstinový cukor KetoMix, ktorý je takmer na nerozoznanie od klasického medu. Ako ďalšiu náhradu za cukor môžete použiť melasu, stéviu a ďalšie druhy sirupov, ako je ryžový, javorový alebo agávový.

Rada! Pri sirupoch dávajte pozor na konzumované množstvo. Niektoré sirupy totiž obsahujú veľké množstvo sacharózy a fruktózy. 

Múka

Čím nahradiť bielu múku? Pečenie je s nimi rovnako ľahké, múčniky chutia výborne a doma to nikto nespozná. Nemusíte sa počas diéty vyhýbať dezertom alebo prestať jesť pečivo. Vyskúšajte napríklad ľanovú múku. Je bez lepku a ocenia ju vegáni aj športovci.

Skvelou náhradou za pšeničnú múku je tapioková. Ľahko stráviteľná a prirodzene bezlepková napríklad kokosová múka. Pri pečení, do torty, sladkého pečiva alebo dezertov môžete využiť mandľovú múku. V kuchyni by nemala chýbať ani pšenová múka. Je bohatá na zinok, vitamín B a železo. Pre svoju špecifickú chuť je dobré ju miešať pri pečení aj s inými múkami.

Tip! Vyskúšajte tieto mandľové tortičky. Príprava je jednoduchá a pečú sa len 10 minút. 

Mliečne výrobky

Aj tieto potraviny sa dajú vymeniť za zdravšie varianty. Mlieko môžete nahradiť rastlinnými nápojmi, ktoré sú bohaté na vápnik. Namiesto masla siahnite radšej po GHÍ. Je síce drahšie, ale pri varení ho môžete využiť aj namiesto oleja alebo masti. Ak máte radi nátierky, dnes už sa dajú zohnať alternatívy v podobe orechových či semienkových nátierok.

Namiesto smotany do omáčky použite kokosovú alebo ryžovú smotanu. Taktiež sa dajú zohnať aj rastlinné šľahačky. Syr skvelo nahradí tofu či tempeh, čo uvítajú predovšetkým vegáni.

Tip! Domáci pribináčik? Vyskúšajte tento recept. Stačí vám len 6 surovín. 

Diétu si užívajte – alternatívne stravovanie

Každému z nás môže vyhovovať niečo iné. Pri diéte sa netrápte a netrpte. Doprajte si jedlo, ktoré máte radi bez toho, aby ste porušili diétu. Dnešná doba ponúka veľa možností.

Aj počas diéty si totiž môžete skvelo pochutiť. Napríklad proteínový kokteil KetoMix s príchuťou čokolády je skvelou náhradou jedla. Je navyše bezlaktózový a vegánsky. Stačí len naliať vodu do šejkra a premiešať. Také jednoduché.

Majte však na pamäti, že zdravý životný štýl zahŕňa vyváženú stravu, dostatok spánku a pohyb. Naozaj nie je také ťažké tieto tri veci skĺbiť dohromady. Musíte mať len pevnú vôľu a vydržať. Nájdite si taký druh stravovania, aký vám bude vyhovovať. To spoznáte vo chvíli, keď budete držať diétu, ale nebudete si to v podstate uvedomovať.

Predchádzajúci článok
Ďalší článok
Andrea Hinková
Andrea Hinkováhttps://zdravienadoma.sk
Adresa redakcie: Andrea Hinková - Tarová Riečna 46/8 900 66 Vysoká pri Morave tel: + 421 905 401 997
Podobné články

ZANECHAŤ KOMENTÁR

Zadajte svoj komentár!
Sem zadajte svoje meno

- Advertisment -

Najčítanejšie články