sobota, 20 júla, 2024
DomovVýživa a doplnky výživyOrganizmus potrebuje draslík, suplementujte ho ale opatrne

Organizmus potrebuje draslík, suplementujte ho ale opatrne

Adekvátny príjem draslíka v populácii môže byť hlboko pod výživovým odporúčaním WHO. Draslík je pritom podľa odborníkov veľmi dôležitý minerál, ktorý zohráva úlohu v 99% bunkách ľudského organizmu. Pre funkciu buniek je draslík naozaj nenahraditeľný. Aj napriek tomu draslík odborníci neodporúčajú suplementovať samostatne.

Akútne predávkovanie draslíkom totiž môže mať fatálne následky. Jeho nedostatok ale môže ovplyvňuje svalovú činnosť, nervy, funkciu inzulínu a reguláciu glukózy, svalovú činnosť a stavbu kostí.

Prečo potrebujeme draslík v tele?

Regulácia rovnováhy tekutín:

Draslík pomáha udržiavať správnu rovnováhu tekutín v bunkách a tkanivách, čo je kľúčové pre správne fungovanie všetkých orgánov a systémov v tele.

Podpora nervového systému:

Tento minerál je nevyhnutný pre správne fungovanie nervových buniek. Pomáha pri prenose nervových impulzov, čo umožňuje efektívnu komunikáciu medzi mozgom a telom.

Funkcia svalov:

Draslík hrá kľúčovú úlohu pri kontrakcii a relaxácii svalov, vrátane srdcového svalu. Nedostatok draslíka môže viesť k svalovým kŕčom a slabosti.

Regulácia krvného tlaku:

Pravidelný príjem draslíka môže pomôcť udržať krvný tlak v normálnych medziach. Draslík totiž napomáha vyvážiť účinky sodíka, ktorý môže zvyšovať krvný tlak.

Metabolizmus a energetická produkcia:

Draslík sa podieľa na metabolických procesoch, ktoré sú dôležité pre produkciu energie v tele. Je nevyhnutný pre správne fungovanie enzýmov, ktoré sa podieľajú na tvorbe energie

Pravidelný príjem draslíka môže pomôcť udržať krvný tlak v normálnych medziach. Draslík totiž napomáha vyvážiť účinky sodíka, ktorý môže zvyšovať krvný tlak.

Draslík – vodný hospodár a regulátor nálady

“Jednou z kľúčových funkcií draslíka je jeho hospodárenie s vodou v tele – reguluje hydratáciu a rovnováhu tekutín. Obzvlášť v lete je táto jeho vlastnosť pre človeka dôležitá, rovnako ako to, že ovplyvňuje svalovú činnosť.

Rekreačné športy, turistika, plávanie, ale aj bežné zdolávanie schodov je ovplyvnené hladinou draslíka, ktorého denná spotreba telom je až 4200mg,” hovorí PharmDr. Kamila Horníčková, farmaceutka z online poradne Lekárna.cz.

Nedostatok draslíka spôsobuje zlú náladu

Dostatočnú hladinu draslíka zo stravy získa len málokto. Podľa dostupných dát, v susedných Čechách, zhruba 3% českých žien vo veku 18 – 59 rokov a 15% mužov v rovnakej vekovej skupine./*

Takýto nedostatočný príjem draslíka prináša zlú náladu, podráždenosť bez príčiny, až psychickú slabosť.

Nedostatočný príjem draslíka má výrazný vplyv aj na funkciu inzulínu a reguláciu glukózy, potencionálny vývoj osteoporózy a vývoj ľadvinových kameňov.

Poďakujme sa životnému štýlu

Draslíku máme v tele čím ďalej, tým menej, vďaka životnému štýlu, ktorý vedieme. Tento trend potvrdzuje farmaceutka Horníčková:

“Nutrične chudobná strava nahrádzaná junk food, ktorá obsahuje veľa soli prispieva k strate draslíka z organizmu.

Straty telesných tekutín /hnačka, vracanie, zvýšené potenie/, nadmerný príjem cukru, stres /zvýšený kortizol/, populárna filtrácia vody, ktorá znižuje obsah množstva minerálov, teda aj draslíka.

Ale aj stravovacie štýly, ako ketogénne diéty, či populárny fasting /prerušovaný pôst/, alebo aj nedostatok horčíka.

To všetko sú príčiny, prečo strácame draslík, ktoré by nás možno nenapadli. Ďalšou príčinou znižovania draslíka v organizme sú lieky ako kortikoidy, diuretiká, alebo antibiotiká. ” vysvetľuje farmaceutka.

Obzvlášť by mali spozornieť športovci, ktorí si pomáhajú glukosteroidmi, tie totiž tiež rovnako spôsobujú nedostatok draslíka v organizme.

Dostatočnú hladinu draslíka v organizme je potrebné udržiavať najmä jedlom. Odporúčanými zdrojmi tohto minerálu sú hlavne banány, avokádo, paradajky, zemiaky, batáty, listová zelenina, vlašské orechy, morské ryby, pečienka, strukoviny.

Záchrana jedlom, nie len nepremyslenou suplementáciu

Dostatočnú hladinu draslíka v organizme je potrebné udržiavať najmä jedlom. Odporúčanými zdrojmi tohto minerálu sú hlavne banány, avokádo, paradajky, zemiaky, batáty, listová zelenina, vlašské orechy, morské ryby, pečienka, strukoviny.

“Ak draslík suplementujeme, tak ideálne pomocou multiminerálnych zmesí, vo forme koloidných minerálov či iónových roztokov nie nepremyslene samostatne.

Denná dávka draslíka je 2000 mg u dospelého. Ideálna je jeho kombinácia s horčíkom, pretože magnézium pomáha udržiavať draslík v tele.

Pri suplementoch s draslíkom treba byť obozretný, pretože predávkovanie týmto minerálom môže mať fatálne následky.

Pri zdravotných problémoch s krvným tlakom, srdcom, ľadvinami, osteoporózou je nutné vždy sa poradiť s lekárom,” upozorňuje PharmDr. Kamila Horníčková

Nedostatok draslíka v kocke:

  • porucha hydratácie: opuchy končatín a prstov na nich
  • svaly: arytmia, kŕče končatín, zhoršené dýchanie, stuhnutosť prstov, zácpa, únava aj pri malom výkone
  • nervy: mozgová hmla, podráždenosť, psychická slabosť
  • kosti: rednutie až vývoj osteoporózy

Zdroje:

*/ Systém monitorovania zdravotného stavu obyvateľstva ČR vo vzťahu k životnému prostrediu – súhrnná správa za rok 2022, SZÚ Praha október 2023.

Správa okrem iného uvádza, že odporúčanie WHO vo výške 3510 mg/osoba/deň nebolo v prípade žien vo veku od 15 rokov pokryté takmer žiadnou osobou vo vzorke.

Načo si dávať pozor pri kúpe výživového doplnku?

Dávajte si pozor na spoločnosti, ktoré uvádzajú klinickú účinnosť jednotlivých zložiek v rámci produktu a nie účinnosť produktu ako celku.

Najvyšším ukazovateľom kvality doplnku je zadanie placebom kontrolovanej klinickej štúdie bezpečnosti a účinnosti nezávislou treťou stranou.

Očakávate rovnako vysoký štandard výskumu a testovania predtým, ako začnete dôverovať lieku, tak prečo by ste neurobili to isté predtým, ako dôverujete doplnku?

Andrea Hinková
Andrea Hinkováhttps://zdravienadoma.sk
Adresa redakcie: Andrea Hinková - Tarová Riečna 46/8 900 66 Vysoká pri Morave tel: + 421 905 401 997
Podobné články

ZANECHAŤ KOMENTÁR

Zadajte svoj komentár!
Sem zadajte svoje meno

- Advertisment -

Najčítanejšie články