štvrtok, 18 júla, 2024
DomovAktuálneVajcia a cholesterol. Ako to v skutočnosti je?

Vajcia a cholesterol. Ako to v skutočnosti je?

Vajcia bývajú často skloňované v súvislosti s cholesterolom. Čo to je cholesterol a ako na neho vplývajú vajcia?

Cholesterol je látka tukovej povahy, ktorá je prirodzenou súčasťou buniek ľudského tela. Má dôležitú úlohu pri spracovaní tukov z potravy a pri tvorbe žlče a niektorých vitamínov a hormónov.

Cholesterol sa čiastočne tvorí priamo v ľudskom tele, najmä v bunkách pečene. Ďalšiu časť prijíma naše telo potravou, predovšetkým zo živočíšnych zdrojov.
Čítajte tiež: Veďme deti k humánnosti, jedzme zdravé vajcia

Vajcia sú dôležitým zdrojom bielkovín. A tiež, najlacnejším. Foto: http://pexels.com
Vajcia sú dôležitým zdrojom bielkovín. A tiež, najlacnejším. Foto: http://pexels.com

Koľko cholesterolu obsahujú vajcia?

Živočíšne zdroje, ktoré obsahujú cholesterol sú napríklad pečeň, vnútornosti, mlieko, mliečne výrobky, mäso a údeniny. Zaujímavú potravinu v súvislosti s cholesterolom tvoria vajcia.

Vaječný žĺtok obsahuje 200 mg cholesterolu, zároveň však vajce obsahuje 1 700 mg lecitínu, ktorý napomáha cholesterol odbúravať.
Čítajte tiež: Vajcia – ako ich správne skladovať

Konzumácia vajec teda nezvyšuje existujúce množstvo cholesterolu v tele (závisí od množstva, veku a genetiky jedinca).

Konzumácia vajec teda nezvyšuje existujúce množstvo cholesterolu v tele (závisí od množstva, veku a genetiky jedinca).

Potraviny s vysokým obsahom tukov, najmä saturovaných a transmastných kyselín, majú oveľa väčší vplyv na zdravie srdca, ako cholesterol nachádzajúci sa vo vaječnom žĺtku.
Čítajte tiež: Bielkoviny a zdravé vajcia

Čo obsahuje vaječný žĺtok?

Okrem toho obsahuje vaječný žĺtok vápnik a železo. Tie našom tele fungujú ako prenášači kyslíka v krvi.

Potrebuje ich tiež náš imunitný systém a energetický metabolizmus a iné dôležité funkcie.

Železo vo vaječnom žĺtku má formu hemoglobínového železa, a to je najlepšie absorbovateľná a použiteľná forma železa nachádzajúca sa v potravinách.

Železo vo vaječnom žĺtku má formu hemoglobínového železa, a to je najlepšie absorbovateľná a použiteľná forma železa nachádzajúca sa v potravinách.

A prečo by ste mali jesť bielka?

Bielka z vajec sú bohatým zdrojom bielkovín. O bielkovinách je dobre známe, že sú to jedny z najdôležitejších látok v tele.

Jednoducho povedané, ľudské telo využíva bielkoviny pre budovanie nového svalstva a opravu starého. Jedno stredne veľké vajce má približne také isté množstvo bielkovín ako 30 gramov vareného mäsa, rýb alebo hydiny.

Vaječná bielkovina je tak nielen najlepším zdrojom bielkovín v našej strave, ale je aj najlacnejšia.

Vajcia majú vysoký index sýtosti, takže na raňajky vám dodajú potrebnú energiu a nutričné látky na celý deň.

Kedy jesť vajcia?

Najlepšie ráno. Vajcia majú vysoký index sýtosti, takže na raňajky vám dodajú potrebnú energiu a nutričné látky na celý deň. Mnohé štúdie potvrdili, že keď začínate deň vajíčkami, zvýšite si pocit nasýtenia. To je aj dôvod, prečo sa odporúčajú pri redukčných diétach. 

Vyskúšajte na raňajky napríklad varené vajcia. Dajte si k nemu toust z tmavého chleba, obložte ho syrom alebo šunkou a pridajte k nemu paradajky a trochu bazalky.

Odporúčajú vajcia výživoví poradcovia?

Lekári aj výživoví poradcovia odporúčajú zaradiť vajcia do svojho jedálnička (ideálne 2 až 3 denne). Vajcia v sebe majú veľa vitamínov a výživných látok, ktoré sú prospešné pre naše srdce a zdravý životný štýl.

Nehľadajme chyby tam, kde nie sú. Namiesto tohto začnime uprednostňovať prírodné potraviny a polotovary či fast foody úplne škrtnime zo svojho jedálnička.

Mali by sme jesť to, čomu rozumieme. Čítajme zloženie potravín a tabuľky s nutričnými hodnotami. Aj cereálna tyčinka môže mať v sebe toľko cukru, že by sme tomu ani neverili.

Mali by sme sa vrátiť k tomu, čo sa kupovalo kedysi – zelenina, ovocie, mäso, vajcia, ryža a zdravé tuky. Do nášho  každodenného života zaraďme aj fyzickú aktivitu (aspoň dlhú prechádzku), minimalizujme stres a kvalitne spime.

Pri potravinách dbajme na ich kvalitu a pôvod.

Vaječný žĺtok obsahuje 200 mg cholesterolu, zároveň však vajce obsahuje 1 700 mg lecitínu, ktorý napomáha cholesterol odbúravať.
Kupujme slovenské vajcia a tie s číslom 3 ignorujme. Sú totiž z klietkového chovu, ktorý je nehumánny. Foto. http://pexels.com

Pred kúpou vajec si skontrolujte krajinu pôvodu vajec a nakupujte iba slovenské vajcia. Sú bez škandálov, pod neustálou kontrolou, čerstvé, zdravé, kvalitné a najmä bezpečné.

Pôvod vajec zistíte podľa pečiatky na škrupine vajec, ktorá musí obsahovať označenie SK.

Každé vajce je označené číselným kódom, na základe ktorého môžete identifikovať nielen jeho pôvod, ale aj spôsob produkcie.

Prvé číslo na kóde prezrádza, v akom (v akej technológii) systéme chovu bolo vajce vyprodukované:

0 – Ekologický chov (Bio)
1 – Voľný chov (chov vo voľnom výbehu)
2 – Podstielkový chov, voliérový chov
3 – Klietkový chov

Čítajte tiež: Ktoré potraviny sú vhodné na ubolené svaly?

Andrea Tarová
Foto: http://pexels.comhttp://www.canva.com

Mohlo by vás zaujímať

Andrea Hinková
Andrea Hinkováhttps://zdravienadoma.sk
Adresa redakcie: Andrea Hinková - Tarová Riečna 46/8 900 66 Vysoká pri Morave tel: + 421 905 401 997
Podobné články

ZANECHAŤ KOMENTÁR

Zadajte svoj komentár!
Sem zadajte svoje meno

- Advertisment -

Najčítanejšie články